Algemene absintdiscussie

Absint de elitedrank

Christian (04/05/06 om 18:50:35):

Natuurlijk is de titel niet bedoeld zoals het er staat..maar wat bedoel ik dan wel?..
dat absint toch altijd al een vaste plek had,een 'doelgroep' heeft,die zich tot de drank aangeroepen voelde,niet alleen omdat het bij vlagen ook soms lekker is..maar ook een beetje om de nostalgie..en welke drinker van de hedendaagse absint kan dit ontkennen?

Toch is het wel een drankje dat eigenlijk enige ervaring vereist,om ten volle van het product te kunnen genieten..en wederom,welke ervaren absint drinker kan dit ontkennen?..

Wat ik daarmee zeggen wil is dat absint dus eigenlijk niet thuishoort bij zogenaamde eendagsdrinkers,maar ook nu,zoals in het verleden wellicht,een vaste plek heeft bij een select groepje mensen,die eigenlijk niet op zoek zijn geweest naar de absint,maar de absint heeft zijn weg naar hun gevonden..althans dat is zo een beetje mijn visie op de dingen.

En wat mij betreft blijft het zo,zodat niet alleen de kwaliteit hoog blijft (immers,als er bijna geen of weinig vraag meer is door ervaren absint drinkers naar goede kwaliteits,autentieke,absint,maar de vraag bepaald gaat worden door de massa,zal de goede absint misschien van het toneel verdwijnt..immers waarom 89€ betalen voor een fles absinthe,terwijl je bij de slijter op de hoek een pere kermanns kan krijgen voor 15€..absint is absint..)maar er tevens voor zorgt dat de drank nog met enige mystiek en charme wordt omgeven,voordat dit alles weggevaagd wordt,door banale vercommercialisering.
'ja hoor en u krijgt bij ons zelfs een echte absintlepel bij uw fles echte absint meneer!..wat zeg ik,u krijgt er zelfs 2!..en vergeet de airmiles en bonuskaart niet de volgende keer.

Natuurlijk zal goede voorlichting in de drankzaak ertoe bijdragen,dat mensen het goede product gaan kopen..en we zo misschien op den duur het kaf van het koren hebben gescheiden..een hele verantwoording al met al.

Maarja,welke rechtgeaarde winkelier zal een klant met een fles onder de arm,van een minder merk,tegenhouden en ompraten,om toch maar het andere merk te kopen,en is dit nu al nuttig,aangezien het kwaliteitsverschil in  commerciële absint,nog niet erg groot is...(uitgezonderd de helfrich,en de kubler)
wat wel een beetje vreemd is aangezien er nu toch enkele tientallen en misschien wel honderd  verschillende merken zijn..voel je al wat ik bedoel te zeggen in het vierde stukje tekst?..

 

sixela (04/06/06 om 13:21:22):

Christian schreef:

Natuurlijk is de titel niet bedoeld zoals het er staat..


Ik mag hopen van niet -- samengestelde woorden worden in één stuk geschreven.

;D

 

Christian (04/07/06 om 17:16:12):

je kan het natuurlijk ook anders formuleren..wanneer wordt een drank een elitedrank?..als er al zoiets zou bestaan..wanneer je een prima absint laat drinken door een aantal mensen zal misschien 20 a 30% het weten te  waarderen..(gewoon een schatting)..of het moeten allemaal alcoholisten zijn...(zie de omschrijving alcoholist van Helfrich) ;)

..en van die 20-30% zijn er misschien 5 a 10 die het echt lekker vinden,het weten te waarderen en het ook gaan kopen,en de soms erg dure prijs betalen..maar zijn dit dezelfde mensen die zaterdagavond in de kroeg zitten met alleen bier om zich heen en cocktails,en alles drinken waar alcohol in zit?....dat zie ikzelf eigenlijk niet zo..,dat beeld wil er bij mij niet in,terwijl ik me wel kan voorstellen dat men tal van andere alcoholistische dranken in de kroeg nuttigt..behalve absint,het zal wel het beeld zijn wat ik van absint drinken heb,gewoon 2 hooguit 4 personen die op hun gemak op een rustige zonnige namiddag na een dag arbeid,van hun aperatief genieten..dat is best een beetje elitair te noemen eigenlijk..niet zozeer dat de drank bestemd is voor zogenaamde elitaire personen,maar als je er zo van kan genieten.

 

Barski (04/08/06 om 12:36:46):

Ik zal het nog een keer aanhalen. Allereerst wordt er in Nederland zo goed als geen echte absint verkocht en dan bedoel ik gedistilleerde absint. In veel gevallen staat er synthetische troep bij de meeste slijters op de schappen die gekocht wordt omdat mensen het een keer willen proberen.

Tweede punt: de gemiddelde slijter weet absoluut niets van absint laat staan dat hij zijn klanten kan adviseren! De meeste slijters willen alleen in de behoefte van klanten voorzien om voor weinig geld "absint" te kunnen proberen. De meeste kopers verwachten een soort van hallucinerende werking bij absint omdat ze denken dat de drank daarom zo lang verboden was. Dat is vooralsnog de enige reden waarom mensen absint willen proberen. Van de smaak verwachten ze weinig.

Laatst punt is deze: omdat de absint geen hallucinogene wenking heeft en al helemaal niet lekker smaakt valt het product tegen en de consument verliest zijn interesse. Een slijter zal dus al helemaal geen duurdere absint in huis halen want die zal naar zijn verwachting niet verkopen. Het blijft dus vaak bij die ene tegenvallende ervaring voor de meeste consumenten en dat is heel jammer. De enige reden waarom de elite waar jij het over hebt absint blijft drinken is simpel: we zijn zo slim geweest om het niet in Nederland te halen en we drinken het omdat we ontdekt hebben dat absint gewoon een lekkere drankje is.  8)

Mijn advies aan iedereen die absint wilt proberen blijft hetzelfde: Koop een absint die gedistilleerd is en duik het internet op voordat je wat koopt! De huidige realiteit zal vermoedelijk nog lang aanhouden en om die reden blijft absint interessant voor een klein clubje liefhebbers.

En nog iets: een goede gedistilleerde drank met veel ingrediënten is nooit goedkoop en zal dat ook niet snel worden. Absint is duur om te maken, de ingrediënten, arbeidsuren en het alcohol percentage maken dat een goede fles prijzig is. Alleen schaalvergroting biedt soelaas maar daarvoor is de afzet momenteel te klein.  :-[

 

Christian (04/08/06 om 14:53:01):

..met dat laatste punt ben ik het zeker eens..maar zal de gewone consument dat ook snappen?..maakt ook niet uit,misschien tijd voor weer een ''absint" verbod..of we moeten gewoon onder ogen zien dat de kwaliteit zo erg verschilt,dat je eigenlijk praat over verschillende soorten absint..een aanduiding zoals die men vroeger ook wel kende is misschien een uitkomst..als ik het goed heb bestond er absint ordinaire,absint supérieur,en absint suisse..als aanduiding voor het kwaliteitsverschil.

 

radioflux (05/01/06 om 00:42:56):

('Hallucinogeen'? Wat is dat? :o )

Vroeger, tja...

Maar vroeger dronken Jan en vooral alleman toch absint? Was het niet juist die populariteit die de druivenboeren en de anti-alcoholisten in Frankrijk hebben doen ijveren voor dat verbod?

Dat zou er dus voor pleiten om juist niet te streven naar hernieuwde popularisering.

Aan de andere kant: popularisering kan ook de vorm aannemen, hoe kortstondig ook, van modieusheid. Getuige Hills in het Verenigd Koninkrijk. Absint als het hippe drankje naast de (andere) chemische mengsels in het kabinet. Of de vorm van identificatie met een subcultuur. Waarvan akte. Geen van beide verschijnselen hebben echter veel positieve invloed op de kwaliteit van het product.

 

Helfrich (07/11/06 om 23:24:53):

Popularisatie is niet per se slecht. Elke ijsberg heeft een top. De overweldigende opmars van de whisky heeft ook respectabele single malts algemeen beschikbaar gemaakt. Niet dat ik daar heel veel om geef, overigens.

Cognac is ook gerespecteerd, is nog altijd populair als relatiegeschenk en wordt ondertussen steeds minder gedronken.

Eau-de-vie is nagenoeg verpletterd onder de inferieure dranken en de modieuze zoals whisky, maar desondanks nog redelijk populair in b.v. Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg. In die landen vinden ook de Franse distillateurs een belangrijke afzetmarkt (de Franse overheid heeft digestieven in restaurants onbetaalbaar gemaakt).

Het lot van de absint in Nederland is hierboven al door anderen geschetst. In de subculturen is het tamelijk populair, maar in de regel wordt kwaliteit daar niet gewaardeerd en neemt men genoegen met goedkope surrogaatproducten. Buiten de subculturen loopt het product niet zelden vast in vooroordelen en onwetendheid.

In Duitsland, Frankrijk en België is dat enigszins (maar niet essentieel) anders. De Duitse hype is kolossaal en die ijsberg heeft een duidelijke top. Wat er in Frankrijk gaat gebeuren is niet helemaal duidelijk. Volgens mevrouw Delahaye willen de mensen het er graag eens proberen, om vervolgens terug te vallen op de vertrouwde pastis. De groep liefhebbers groeit er evenwel onmiskenbaar. België lijkt Nederland te gaan inhalen, maar het is te vroeg om daar wat zinnigs over te zeggen.

Vandaag heb ik links en rechts wat gegevens opgevraagd, wat gecijferd, en de conclusies zijn ronduit om te janken. De ondrinkbare hype-producten lopen in Nederland vrij behoorlijk terwijl kwaliteit zeer mondjesmaat verkoopt. Dat geldt in ieder geval voor de Kübler, de Guy en de Helfrich.

De Helfrich heeft nog als voordeel een Nederlands product te zijn. Nederlanders zijn natuurlijk volstrekt niet chauvinistisch, maar dat vinden ze toch wel leuk. Vergelijkbare en duurdere producten
van andere herkomst maken bijna geen kans. In ieder geval durft bijna niemand het aan. Met een leverancier en een Nederlandse distributeur heb ik een constructie bedacht waarmee die hypothese getoetst zou kunnen worden. We zullen zien of ik eraan toekom.

Wie in Nederland wat met absint wil doen, zal zeker ook de grens over moeten. Van Duitsland, België en Frankrijk gaat op dit moment een zuigende werking uit. Dat de Helfrich daar weerstand aan biedt is mijn beslissing geweest, in goed overleg met de betrokken afnemers.

Wellicht gaat het tij keren. Ook dat zullen we vanzelf zien. In ieder geval heb ik geprobeerd die ontwikkeling wat te sturen.

Maar in z'n algemeenheid, los van landelijke perikelen, verwacht ik dat absint nooit meer  zo populair zal worden als het ooit was. Het blijft iets voor een beperkte groep liefhebbers met smaak. Een vleugje nostalgie, een vleugje elitarisme -- daar is volgens mij niets mis mee.

Waar hangt flux trouwens uit? Is zijn absintbevlieging soms al voorbij?

 

Barski (07/12/06 om 13:43:53):

Je geeft een goede schets van de huidige situatie. Toch zie ik momenteel ook een hoop mogelijkheden. Met voldoende kapitaal, slimme marketing en een goed recept kun je een heel eind  komen. Ik loop zelf al een kleine maand met een plan rond dat volgens mijn berekeningen heel levensvatbaar is, misschien moeten we maar eens gaan praten.

 

Roseateamraphen (09/09/06 om 02:06:13):


ow hmmm latten we eens bier als voorbeeldt
nemen


bier..... jah ................owke bier
wordt dus zn beetje door idereen.........dus

zon beetje ieder mens op deze aardkloot
gedronken

rezultaat................ meer mensen die met
passie zijn gaan brouwen waaruit meer
fijnproevers bieren zijn ontstaan  

in ieder geval denk ik dus dat deze hype
meer mensen uit zal filteren die zoals ik
weinig interesse in absint hadden
en er dus nooit opgekomen waren het te proberen maar omdat vrienden...... je snapt het wel

dan toch eens proeven       waarom ook niet

en het uit eindelijk wel degenlijk lekker vindt
en eens het betere werk wil proeven
en dat dus ook doet en uiteindelijk minder schuw
wordt van de prijzen

wat de rest van de meute betreft
die vinden na verloop van tijd wel een ander
drankje om interesant mee te lopen doen

en wat de goff getikte (gothiks duss)
en metal mensen betreft
die komen er meestal na verloop van tijd.......
(jaaren wijzerworden) achter

dat het stom is om iets te drinken als je het niet lekker vind en zoeken uiteindelijk
hun drankje naar eigen smaak ook wel

bovendien bij metalheads blijft bier toch
het meest     cool


verder denk ik dus dat het selecte groepje mensen (+ meer nieuwelingen door hype ) wat  van absinth kan genieten
gewoon het zelvde blijft en altijd zal streven voor de lekkerste en beste merken ongeacht de prijs

en wat verbod betreft ....... zie argumenten waarmee dit verbod in de eersteplaats is opgeheven + plus regels  hier omheen
+ dat de politiek waarhet uiteindelijk van af hangt
zich wel bezig houdt met de meer  "belangrijke"
zaken


lijkt me sterk dat er door n hype de goede ansinth minder verkocht zal worden meschien niet meer dan voor heen (wat ik waag te betwijfelen)
(hier denk ik dus aan toekomst)


dit selecte groepje drinkers zullen hun  gepassioneerden brouwers dus ook zeker behouden
 
en slijterijen tjah zolang vraag bestaat zullen zij het leveren mijn tip..  neem eens een kijkje
meschien hebben ze er wel en fles bij staan
die de moeite waard is    wie weet




simpel lijkt me zo

ook al klink ik nogal nonchelant ( met slechte spelling )

ik heb hiermee een welgemeende boodschap

MAAK JE NIET ZO DRUK !


greetz

-de onschuld van tuinieren-



 

Algemene absintdiscussie